بهینه سازی فازی
گوهر شکوری؛ سید هادی ناصری؛ محمد مهدی پایدار
چکیده
هدف: مساله حملونقل، بهعنوان یکی از مهمترین و کاربردیترین مدلهای مرتبط با برنامهریزی خطی، همواره موردتوجه محققین میباشد. باتوجه به فقدان اطلاعات دقیق، شرایط اقتصادی متغیر، عوامل غیرقابلکنترل و بهویژه شرایط متغیر منابع در دسترس، برای تطبیق با شرایط واقعی عملا با نوعی از عدم قطعیت، هم انعطافپذیری در قیود ...
بیشتر
هدف: مساله حملونقل، بهعنوان یکی از مهمترین و کاربردیترین مدلهای مرتبط با برنامهریزی خطی، همواره موردتوجه محققین میباشد. باتوجه به فقدان اطلاعات دقیق، شرایط اقتصادی متغیر، عوامل غیرقابلکنترل و بهویژه شرایط متغیر منابع در دسترس، برای تطبیق با شرایط واقعی عملا با نوعی از عدم قطعیت، هم انعطافپذیری در قیود و همفازی بودن ماهیت پارامترها مواجه هستیم. ازاینرو، یک روش برای بیان شرایط این مدلسازی، استفاده از اعداد فازی انعطافپذیر است که باعث میشود با شرایط واقعی تطبیق بیشتری داشته باشد.روششناسی پژوهش: در این تحقیق، پس از بررسی ادبیات پژوهش، مساله حملونقل کلاسیک با درنظرگرفتن محدودیت عرضه فازی انعطافپذیر-بازهای، مدلسازی میشود. در ادامه برای فرآیند حل، یک رویکرد فازی انعطافپذیر برای مدل پیشنهادی موردمطالعه قرار میگیرد.یافتهها: تجزیهوتحلیل مثال عددی بیانگر آن است که رویکرد برنامهریزی خطی پارامتری طرحی مطمئن ارایه میدهد تا تصمیمگیرنده اجازه انتخاب بهتری از منابع با بیشترین رضایتمندی بهدست آورد.اصالت/ارزشافزوده علمی: در این پژوهش، به رویکرد پارامتری با رابطه انعطافپذیر پرداخته میشود و براساس نتایج پژوهش، جواب با بیشترین رضایتمندی در قیود بهدست میآید.